ponedeljek, 26. januar 2009

Ocena knjige Onkraj nasilja


Ocena Krishnamurtijeve knjige Onkraj nasilja, ki jo je leta 1973 za časopis Sunday Telegraph napisal John Stewart Collis

Da bi bilo osvežujoče, mora nujno biti sveže. To je dovolj redko v umetnosti. Na polju religiozno-filozofsko-etične misli pa tega skoraj nikoli ni najti. J. Krishnamurti je vedno svež, vedno preseneča in dvomim, da je kdaj izustil kak kliše.
Je vedno zelo težak. Ne zato, ker vedno uporablja dolge besede, temveč zato, ker ne verjame v 'verovanje'. To mora biti strašno za tiste, ki se zanašajo na izme in ologije. V Religijo verjame v temeljnem smislu besede, toda ne v verovanja ali v kakršnekoli sisteme mišljenja.
Podnaslov knjige Onkraj nasilja je Verodostojna poročila govorov in razprav v Santa Moniki, San Diegu, Londonu, Brockwood Parku, Rimu. Krishnamurti najprej govori in potem odgovarja na vprašanja. Vprašanja so navadna, odgovori niso nikoli. 'Ali ni prepričanje v enotnost vseh stvari ravno tako človeško kot verovanje v ločenost vseh stvari.'
'Zakaj želite verovati v enotnost vseh človeških bitij?' – Mi nismo enotni, to je dejstvo. Zakaj želite verovati v nekaj, kar ni dejansko? Obstaja to celotno vprašanje verovanja: samo pomislite, vi imate svoje prepričanje in drugi ima svoje; in za prepričanje se borimo in ubijamo drug drugega.
Ponovno;
'Kdaj naj bi imeli psihične izkušnje?'
'Nikoli! Ali veste, kaj pomeni imeti psihične izkušnje? Da bi imeli izvenčutno izkušnjo, morate biti izredno zreli, izredno občutljivi in izredno inteligentni; in če ste izredno inteligentni, si psihične izkušnje ne želite.'
Knjiga se v glavnem ukvarja s spremembo nas samih, tako da gremo onkraj nasilja, ki je povsod široko razpredeno.
'Biti osvobojen nasilja pomeni osvobojenost od vsega, kar je človek postavil drugemu človeku: verovanje, dogma, ritual, moja dežela, tvoja dežela, tvoj bog, moj bog, moje mnenje, tvoje mnenje.'
Kako to svobodo doseči? Zelo mi je žal, ker ne morem podati Krishnamurtijevega sporočila v kratkem in jasnem stavku. Njega morate brati. Samo dejanje branja njegovega dela v bralcu povzroča spremembo. Namig: razmišljanje zamenjajte z dejanjem pozornosti – močjo gledanja.

Ni komentarjev: