sobota, 10. maj 2008

... nadaljevanje poglavja: Zavedanje


Pri založbi Didakta je aprila izšla Krishnamurtijeva knjiga Osvoboditev od znanega, kjer avtor na preprost in edinstven način razlaga naš čustveno miselni svet in nas s tem hkrati od njega osvobaja.


... nadaljevanje poglavja ZAVEDANJE iz Krishnamurtijeve knjige Nujnost spremembe.

Spraševalec: Mislim, da to razumem.

Krishnamurti: Torej vidite da so vrtnica in vse vesolje in ljudje v njem, vaša lastna žena, če jo imate, zvezde, morja, gore, mikrobi, atomi, nevtroni, ta soba, vrata v resnici tu. Sedaj naslednji korak; kar o teh stvareh mislite, ali kaj ob njih čutite je vaš psihološki odziv nanje. In temu pravimo misel ali čustvo. Torej je površinsko zavedanje zelo preprosta zadeva: vrata so tu. Toda opis vrat niso vrata, in ko postanete pri opisovanju čustveno vpleteni, vrat ne vidite. Ta opis je lahko beseda ali znanstvena razprava ali močan čustveni odziv; nič od tega niso sama vrata. Zelo važno je, da to že od začetka pravilno razumemo. Če tega ne razumemo, bomo postali vedno bolj zmedeni. Opis ni nikoli opisano. Čeprav nekaj prav zdaj opisujemo in moramo, ni stvar, ki jo opisujemo, naš opis te stvari. Prosim, mislite na to med našim pogovorom. Nikoli ne mešajte besede s stvarjo, ki jo ta opisuje. Beseda ni nikoli dejanska in nas zlahka zapelje, ko pridemo do naslednje stopnje zavedanja, kjer to postane osebno in zaradi besede postanemo čustveni.
Obstaja torej površinsko zavedanje drevesa, ptice, vrat in obstaja odziv na to, ki je misel, občutek, čustvo.

Ko se tega odziva zavemo, lahko to imenujemo druga globina zavedanja. Obstaja zavedanje vrtnice in zavedanje odziva na vrtnico. Pogosto se tega odziva na vrtnico ne zavedamo. Dejansko je zavedanje, ki vidi rožo, in ki vidi odziv, isto. To je eno gibanje in je napačno govoriti o zunanjem in notranjem zavedanju. Ko se drevesa brez kakršnegakoli psihološkega zapletanja vizualno zavedamo, v odnosu ni delitve. Toda, ko se na drevo psihološko odzovemo, je ta odziv pogojen, je odziv preteklega spomina, preteklih izkušenj in v odnosu je ta odziv delitev. Ta odziv je rojstvo tega, kar bomo imenovali ''jaz'' v odnosu in ''ne-jaz''. To je, kako se vi postavite v odnosu do sveta. To je, kako vi ustvarite posameznika in skupnost. Sveta ne vidimo takšnega kot je, temveč v njegovih različnih odnosih do ''jaza'' spomina. Ta delitev je življenje in krepitev vsega, kar imenujemo naše psihološko bitje in od tod izhaja vse protislovje in delitev.
Ali ste popolnoma prepričani, da to dojemate? Ko se drevesa zavedamo, ni vrednotenja. Toda, ko se na drevo odzovemo, ko drevo ocenjujemo z ugaja ali ne ugaja, potem v temu zavedanju kot ''jaz'' in ''ne-jaz'' nastane delitev, ''jaz'', ki se od opazovane stvari razlikuje. V odnosu je ta ''jaz'' odziv preteklega spomina, preteklih izkušenj. Torej, ali se lahko zavedamo, opazujemo drevo brez vsake sodbe, in ali lahko opazujemo odziv, reakcije brez vsake sodbe? Na ta način lahko izkoreninimo princip delitve, princip ''jaza'' in ''ne-jaza'' tako, da gledamo oba, drevo in gledamo sebe.

nadaljevanje sledi ...

Ni komentarjev: