nedelja, 18. maj 2008

... nadaljevanje poglavja Zavedanje


Aprila je pri založbi Didakta izšla Krishnamurtijeva knjiga Osvoboditev od znanega, kjer nam avtor na preprost in edinstven način razlaga naš miselno čustveni svet in nas s tem hkrati od njega osvobaja.


...nadaljevanje poglavja Zavedanje

Spraševalec: Poskušam vam slediti. Poglejmo, če sem prav razumel. Obstaja zavedanje drevesa, kar razumem. Obstaja psihološki odziv na drevo, kar ravno tako razumem. Psihološki odziv
je ustvarjen iz preteklih spominov in preteklih izkušenj, to je ugajanje in ne-ugajanje, je delitev na drevo in na ''mene''. Da, mislim, da vse to razumem.

Krishnamurti: Je to tako jasno, kot drevo samo, ali pa je to preprosto jasnost opisa? Zapomnite si, kot smo že rekli, da opisano ni opis. Kaj imate vi, stvar ali njen opis?

Spraševalec: Mislim, da stvar.

Krishnamurti: Zatorej ni ''jaza'', ki je pri videnju tega dejstva opis. Pri videnju kateregakoli dejstva ''jaza'' ni. Bodisi je ''jaz'' ali videnje; ne moreta biti oba. ''Jaz'' je ne-videnje. ''Jaz'' ne more videti, se ne more zavedati.

Spraševalec: Ali smem tukaj nehati? Mislim, da sem dobil občutek za kaj gre, toda pustiti moram, da se to usede. Ali lahko jutri ponovno pridem?

Spraševalec: Mislim, da sem resnično razumel, ne-besedno, to, kar ste povedali včeraj. Obstaja zavedanje drevesa, obstaja pogojeni odziv na drevo in ta pogojeni odziv je konflikt, to je delovanje spomina in preteklih izkušenj, to je ugajanje in ne-ugajanje, to je predsodek. Ravno tako razumem, da je ta odziv predsodka rojstvo tega, čemur pravimo 'jaz' ali kritik. Jasno vidim, da v vseh odnosih obstaja ta 'jaz'. Torej, ali zunaj odnosov obstaja 'jaz'?

Krishnamurti: Videli smo, kako močno so pogojeni naši odzivi. Ko vprašate, če 'jaz' obstaja zunaj odnosa, to postane teoretično vprašanje, dokler se ne osvobodimo teh pogojenih odzivov. Ali to vidite? Tako naše prvo vprašanje ni, če zunaj pogojenih odzivov 'jaz' obstaja ali ne, temveč rajši, ali je lahko um, v katerega so vključena vsa naša čustva, osvobojen tega pogojevanja, ki je preteklost? 'Jaz' je preteklost. 'Jaz' ne obstaja v sedanjosti. 'Jaz' obstaja, dokler um deluje v preteklosti. In um je ta preteklost, um je ta 'jaz'.

Ne morete reči, obstaja um in obstaja preteklost, pa najsi je to preteklost iz pred nekaj dni, ali iz pred tisočih let. Tako sprašujemo: ali se lahko um osvobodi včerajšnjega? Torej, vpletenih je več stvari, ali ne? Predvsem, obstaja površinsko zavedanje. Potem obstaja zavedanje pogojenega odziva. Potem obstaja spoznanje, da je um preteklost, um je ta pogojeni odziv. Potem obstaja vprašanje, ali se um lahko osvobodi preteklosti. In vse to je eno poenoteno delovanje zavedanja, ker v tem ni zaključkov. Ko rečemo, da je um preteklost, to spoznanje ni verbalni zaključek, temveč dejanska zaznava dejstva. Francozi imajo besedo za takšno zaznavo dejstva, temu pravijo 'constatation' (ugotovitev op. prev.). Ko vprašamo, ali je lahko um osvobojen preteklosti, ali to vprašanje postavi kritik, 'jaz', ki je preteklost sama?

... nadaljevanje sledi.

Ni komentarjev: